| 25 april 2023 | Huurverlaging voor huurders met een klein inkomen
Wie krijgt huurverlaging?
U komt in aanmerking als u aan de volgende voorwaarden voldoet:
- U woont op 1 maart 2023 in uw (sociale) huurwoning;
- Uw netto huur is op 1 juli 2023 hoger dan € 575,03 per maand;
- U woont alleen en uw inkomen is lager dan € 23.250 per jaar (of € 24.600 als u AOW krijgt) of u woont met 2 of meer personen en uw inkomen is lager dan € 30.270 per jaar (of € 32.730 als u AOW krijgt);
- Uw (gezamenlijk) inkomen is tenminste zes maanden geleden gedaald.
Uw Huishouden |
Inkomensgrens, uw gezamenlijk inkomen is niet hoger dan |
Huishouden van 1 persoon |
€ 23.250 |
Huishouden van 1 persoon, die AOW krijgt |
€ 24.600 |
Huishouden van 2 of meer personen |
€ 30.270 |
Huishouden van 2 of meer personen, van wie minimaal 1 persoon AOW krijgt |
€ 32.730
|
Heeft u na 1 maart 2023 een huurcontract gesloten, dan komt u niet in aanmerking voor huurverlaging.
Denkt u dat u aan alle voorwaarden voldoet, maar krijgt u in mei geen bericht van ons?
We hebben van de Belastingdienst gehoord wie hiervoor in aanmerking komt. Zij hebben gekeken naar het huishoudinkomen van 2021. Is uw inkomen na 2021 gedaald, dan kunt u de huurverlaging tot 30 december 2024 alsnog bij ons aanvragen.
Hoe vraagt u de eenmalige huurverlaging aan?
U stuurt een door u ondertekende brief naar bewonerszaken@wbvmaarn.nl.nl. Hierin in vermeldt u het volgende:
- Het totaal aantal personen dat in uw woning woont;
- Het aantal inwonende kinderen;
- De geboortedata van de kinderen;
- Toestemming dat wij deze gegevens bij de gemeente mogen controleren;
- De reden van de inkomensdaling en wanneer het inkomen is gedaald.
U stuurt het volgende mee:
- Alle bewijzen van het bruto inkomen van de laatste 6 maanden. Van alle bewoners, behalve van inwonende kinderen tot 27 jaar. Denk aan salarisstroken, overzicht van uw uitkering of een verklaring van een boekhouder als u zzp’er bent;
- Specificatie van een dertiende maand en het vakantiegeld.
Zo nodig kunnen wij nog om aanvullende gegevens vragen.
Hoe gaat het verder?
U krijgt binnen drie weken nadat wij alle gegevens binnen hebben, een beslissing van ons.
- Komt u in aanmerking voor de huurverlaging, dan gaat deze in op de eerste dag van de tweede maand nadat de aanvraag is ingediend en alle gegevens volledig zijn aangeleverd. Heeft u bijvoorbeeld op 28 juni de aanvraag ingediend met alle juiste bijlagen, dan gaat de huurverlaging op 1 augustus in. Heeft u de aanvraag 28 juni ingediend, maar levert u de juiste bijlagen pas op 10 juli, dan gaat de huurverlaging op 1 september in.
- Komt u niet in aanmerking voor de huurverlaging en bent u het hier niet mee eens, dan kunt u het verzoek door de Huurcommissie laten beoordelen https://www.huurcommissie.nl/contact
Heeft u nog vragen?
Neem contact op met Woningbouwvereniging Maarn via 0343 – 44 37 78 tussen 8.30 – 12.00 uur.
| 29 november 2022 | Woningcorporaties Wbv Maarn, Rhenam Wonen en Heuvelrug Wonen (de Federatie) hebben samen met hun huurdersorganisaties en de gemeente Utrechtse Heuvelrug meerjarige prestatieafspraken getekend.
Het betreft afspraken voor de periode 2023-2028. 29 november zetten alle partijen hun handtekening onder de afspraken.
Met deze afspraken is vastgelegd welke koers de organisaties samen willen varen
Er is op volkshuisvestelijke thema’s zoals betaalbaarheid, beschikbaarheid, duurzaamheid en leefbaarheid een gezamenlijke visie en ambitie geformuleerd. Hiermee is de stip op de horizon bepaald en met elkaar gedeeld in hoeverre de organisaties dezelfde kijk en doelen hebben als het gaat over de volkshuisvesting op de Utrechtse Heuvelrug.
Deze gezamenlijke uitgangspunten moeten bijdragen aan een positieve samenwerking en leiden tot realisatie van gestelde ambities.
De Federatie werkt met elkaar samen om de bewoners van de Utrechtse Heuvelrug op de beste manier van dienst te kunnen zijn op het gebied van wonen
De behoefte aan meer sociale huurwoningen op de Utrechtse Heuvelrug is groter dan de mogelijkheden. Toch willen de partijen een zo maximaal mogelijke bijdrage leveren aan de vraag. Samen zorgen ze voor betaalbaar wonen op de Utrechtse Heuvelrug. Betaalbaar gaat over de totale woonlasten van de huurders; de huur, energielasten en overige vaste woonlasten.
Verduurzaming is hierbij een belangrijk aspect. Uiterlijk in 2025 zijn de woningen in de acht startwijken uit de Transitievisie Warmte van de gemeente Utrechtse Heuvelrug geïsoleerd tot op een aardgasvrij-ready niveau. Het streven is om in de periode 2025-2030 daadwerkelijk de stap te zetten naar aardgasvrij. De komende jaren werkt de gemeente verder uit op welke manier dat moet plaatsvinden.
Voor de bestaande voorraad van de corporaties geldt dat allereerst wordt ingezet op isolerende maatregelen.
Op het gebied van wonen en zorg zijn ook afspraken gemaakt. Gezamenlijke uitgangspunt hierbij is dat bewoners/ inwoners van de gemeente met een zorg- en/of ondersteuningsvraag zoveel mogelijk in staat worden gesteld eigen regie te voeren over hun leven. Dat betekent dat ze wonen in een geschikte woning, ondersteuning dicht bij huis krijgen en volwaardig deel kunnen nemen aan de lokale samenleving.
Hiermee dragen de woningcorporaties bij aan het behalen van de afspraken voor uitstroom en de bredere ambulantiseringsopgave in de regio en doen ze wat nodig is om zoveel mogelijk mensen (op eigen wijze) zelfstandig te laten wonen.
Daarnaast zijn er afspraken gemaakt op het gebied van leefbaarheid. Hierbij is samenwerking een belangrijk uitgangspunt. We werken wijk- en buurtgericht om te zorgen dat huurders zich thuis voelen in de buurt en trots zijn op hun buurt. We bouwen verder aan netwerkverbindingen, participanten in het sociaal domein waarmee we door samen denken en samen doen zorgen voor ‘ontmoeting’, integratie en langer zelfstandig kunnen wonen.
|14 april 2022 | Nieuwbouwplannen voor 16 sociale woningen aan de Kapelweg in Maarn
Het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Utrechtse Heuvelrug staat positief tegenover het bouwen van 37 appartementen aan de Kapelweg 2 – Buurtsteeg in Maarn. Dit initiatief is een unieke samenwerking tussen een particuliere initiatiefnemer en Woningbouwvereniging Maarn. Samen willen zij, vanuit maatschappelijke verantwoordelijkheid, huurwoningen voor het sociale- en middensegment realiseren.
Het planinitiatief gaat over het realiseren van in totaal 37 appartementen, waarvan 21 aan de Kapelweg (Het Donsveld) in het midden huur segment en 16 aan de Buurtsteeg (Hoge Overdam) in het sociale huur segment. Er is een behoefte aan extra sociale- en midden huur woningen in de gemeente. Daarnaast dragen de woningen ook bij aan de leefbaarheid en het in stand houden van voorzieningen in de kern Maarn. Het initiatief heeft maatschappelijke impact door te voorzien in een lokale behoefte.
De locatie aan de Kapelweg ligt aan het einde van de oude lintbebouwing en ligt op ruime afstand van de omliggende woningen. Het is een groot perceel waardoor het goede mogelijkheden biedt voor een appartementencomplex met 21 appartementen. Het perceel is in eigendom van de initiatiefnemer. Aan de ander zijde van het fietspad, aan de Buurtsteeg, ligt een gemeenteperceel met daarop een parkeerplaats en daarachter volkstuinen. Hier wordt een kleinschaliger appartementen-complex met sociale woningen voorgesteld.
Voor het initiatief is verkoop van gemeentegrond nodig. Dit betreft het parkeerterrein aan de Buurtsteeg en een deel gemeentelijk groen grenzend aan de planlocatie aan de Kapelweg. Voor het parkeerterrein aan de Buurtsteeg wordt een alternatieve locatie gezocht. Voor het verdwijnen van het gemeentelijk groen op die plek wordt gekeken naar voldoende groencompensatie. Dit project voorziet in een grote lokale behoefte aan betaalbare woningen voor starters, senioren en middeninkomens.’
Na het doorlopen van de participatie zal, mede met gebruikmaking van de inbreng vanuit de participatie, een aanpassingsronde gedaan worden om te komen van een schetsontwerp naar een voorlopig ontwerp. In het voorlopig ontwerp zal de gemeente toetsen of aan de overige voorwaarden wordt voldaan.
Het is van belang dat de twee appartementencomplexen zorgvuldig worden ingepast in de omgeving en daarom is een verdere uitwerking van het stedenbouwkundig plan noodzakelijk. De uiteindelijke besluitvorming over het initiatief vindt pas in een later stadium plaats en op dit moment is het dan ook nog niet zeker of het initiatief in huidige vorm doorgang kan vinden.
| 17 januari 2022 | Stand van zaken Wijkplan Tuindorp. Brief aan de bewoners van Tuindorp
Beste huurder/bewoner,
Allereerst wensen we u een goed en gezond 2022.
Aan het begin van dit nieuwe jaar willen we u graag vertellen hoe het ervoor staat met het wijkplan Tuindorp. Nieuw is dat we deze brief als Woningbouwvereniging Maarn, Bewonerscommissie Tuindorp en Huurdersraad Maarn-Maarsbergen sámen schrijven. We vertellen u hieronder hoe dat zo is gekomen.
Korte terugblik
Ongeveer twee jaar geleden is Woningbouwvereniging Maarn begonnen met de ontwikkeling van een wijkplan voor Tuindorp. Zoals u intussen waarschijnlijk wel weet, is een deel van de huurwoningen aan renovatie toe. Resultaat was dat er in september 2021 een aantal mogelijke scenario’s op tafel lagen. De Bewonerscommissie Tuindorp was hier niet gelukkig mee, en besloot u en anderen over deze scenario’s te informeren. Uit de reacties hierop bleek er weinig draagvlak voor deze scenario’s te zijn.
Waar zijn we nu?
De bewonerscommissie heeft bij Woningbouwvereniging Maarn aangegeven dat het proces voor de bewoners van Tuindorp niet naar tevredenheid is verlopen. Ze heeft voorgesteld om mee te gaan denken over het wijkplan. De bewonerscommissie, de bestuurder van de woningbouwvereniging en de huurdersraad zijn half december met elkaar in overleg gegaan. We hebben toen besloten dat de scenario’s die er lagen van tafel gaan, en dat we de zoektocht naar een goed wijkplan samen opnieuw beginnen. Daarin zal ook de Woonbond betrokken worden, eventueel aangevuld met andere deskundigen.
Korte vooruitblik
De gezamenlijke zoektocht zal er in grote lijnen zo uitzien:
- Inzichtelijk maken van het probleem: in Tuindorp zijn er huurwoningen aan renovatie toe, maar de financiële middelen van de woningbouwvereniging zijn beperkt. Zowel bouwtechnisch als financieel gaat dit goed onderzocht en onderbouwd worden.
- Inventariseren waar voor de betrokken gesprekspartners de grenzen liggen, bijvoorbeeld financieel, cultuurhistorisch, sociaal en bouwtechnisch.
- Binnen die grenzen zoeken naar een oplossing waar zo veel mogelijk Tuindorpers achter kunnen staan.
Tot slot
Het ontwikkelen van een goed wijkplan kost tijd. De woningbouwvereniging, de bewonerscommissie en de huurdersraad snappen dat u zo snel mogelijk zekerheid over de toekomst wilt. Wij voelen die behoefte ook. Maar we willen ook zo zorgvuldig mogelijk te werk gaan. En zorgvuldigheid vraagt tijd. We hopen dat u daar begrip voor heeft.
Dat betekent ook dat de in een eerdere brief aangekondigde bewonersavond van eind januari niet zal plaatsvinden. Omdat we met het wijkplan van voren af aan beginnen, zullen we u dan nog niet veel te vertellen hebben. Natuurlijk houden we u wel op de hoogte van de ontwikkelingen.
Mocht u vragen voor een van ons hebben, mailt u dan gerust. Onze mailadressen vindt u hieronder.
Met vriendelijke groet,
Woningbouwvereniging Maarn, Kees de Wolf, directeur-bestuurder (service@wbvmaarn.nl)
Bewonerscommissie Tuindorp (tuindorpmaarn@gmail.com)
Huurdersraad Maarn-Maarsbergen (info@huurdersraad-maarn-maarsbergen.nl)
| 25 juni 2021 | Meer huurders hebben recht op huurtoeslag, maar niet iedereen weet dit
Sinds 1 januari 2020 komen meer huurders in aanmerking voor huurtoeslag. Dit komt door een wetswijziging waardoor de harde inkomensgrenzen voor huurtoeslag zijn vervallen. Veel huurders weten dit nog niet en lopen hierdoor huurtoeslag mis. Daarom roept Belastingdienst/ Toeslagen huurders op om vóór 1 september 2021 huurtoeslag over 2020 aan te vragen via toeslagen.nl/huurtoeslag.
Huurtoeslag is een bijdrage van de overheid in de huurkosten. Tot en met 2019 golden er harde inkomensgrenzen om in aanmerking te komen voor huurtoeslag. Hierdoor kon je recht op huurtoeslag in één keer vervallen als je een paar euro extra ging verdienen. Vanaf 1 januari 2020 bestaan die harde inkomensgrenzen niet meer. Als je inkomen stijgt, krijg je minder huurtoeslag. Maar het is niet meer zo dat bij een kleine stijging de huurtoeslag plotseling helemaal wegvalt. Dit zorgt voor meer zekerheid bij huurders. Belangrijk, want onzekerheden zijn er in deze tijden al genoeg.
Wie kan huurtoeslag krijgen?
Niet iedereen die huurt, kan huurtoeslag krijgen. De belangrijkste voorwaarden om in aanmerking te komen: je moet onder meer 18 jaar of ouder zijn en een zelfstandige woonruimte huren. Dit betekent dat je in ieder geval een eigen toegangsdeur hebt die op slot kan, een eigen keuken en een eigen wc. Daarnaast gelden de volgende voorwaarden voor de huurtoeslag 2020:
- Je huur mag niet te hoog zijn
Om in aanmerking te komen voor huurtoeslag over 2020, mochten de huur- en servicekosten van je woning vorig jaar niet hoger zijn dan € 737,14 per maand. Zijn alle huisgenoten jonger dan 23? Dan mochten de huur- en servicekosten maandelijks maximaal € 432,51 zijn.
- Je inkomen mag niet te hoog zijn
Hoe hoog je inkomen in 2020 mocht zijn, hangt af van je huur, de leeftijd van jou en je huisgenoten en de samenstelling van je huishouden.
- Je vermogen mag niet te hoog zijn
Om huurtoeslag te krijgen, mag je niet te veel vermogen hebben. Zoals spaargeld. Wil je huurtoeslag over 2020 aanvragen? Dan kan dit als je eigen vermogen op 1 januari 2020 niet meer dan € 30.846 was. Voor partners samen gold een maximum eigen vermogen van € 61.692. Als je medebewoners hebt, mochten zij per persoon ook niet meer dan € 30.846 vermogen hebben.
Voorbeelden in de praktijk
Om inzicht te geven in de hoogte van huurtoeslag, zet Belastingdienst/ Toeslagen twee praktijkvoorbeelden op een rij.
- Janine is 26 jaar en werkt als schoonheidsspecialist. Ze verdiende in 2020 € 25.000 bruto en betaalde maandelijks € 700 aan huur voor een woning in Den Haag. Via toeslagen.nl/huurtoeslag maakt ze een proefberekening om te bekijken of ze in 2020 recht had op huurtoeslag. Dat blijkt inderdaad het geval. Om precies te zijn, krijgt ze over 2020 € 1.524 aan huurtoeslag.
- Wesley en Lydia zijn allebei 41 jaar en huren samen een woning in Utrecht. In 2020 betaalden zij maandelijks € 700 aan huur. Hun gezamenlijke inkomen bedroeg € 35.000 bruto. Daarmee hadden ze vorig jaar recht op een huurtoeslag van € 624.
Vraag vóór 1 september huurtoeslag over vorig jaar aan
Denk jij dat je in 2020 in aanmerking kwam voor huurtoeslag? Maak dan een proefberekening op toeslagen.nl/huurtoeslag. Heb je recht? Vraag de huurtoeslag 2020 dan vóór 1 september 2021 aan. Goed om te weten: als je huurtoeslag voor vorig jaar aanvraagt, loopt de toeslag automatisch door in 2021. Controleer daarom ook je gegevens van 2021. Als er iets verandert in je persoonlijke situatie, geef de wijziging dan door. En zet zo nodig de huurtoeslag stop per 31 december 2020.
Meer weten?
Kijk op toeslagen.nl/huurtoeslag. Of neem contact op met de BelastingTelefoon via 0800-0543 (gratis). Ook kun je kijken op toeslagen.nl/hulp voor een toeslagenservicepunt bij jou in de buurt of andere hulp.
| 23 juni 2021 | Gemeente, de Federatie en huurdersorganisaties ondertekenen Prestatieafspraken 2021
Gemeente Utrechtse Heuvelrug maakt op grond van de Woningwet 2015 jaarlijks prestatieafspraken met de woningcorporaties. Met de woningcorporaties Heuvelrug Wonen, Rhenam Wonen en Woningbouwvereniging Maarn, samen de Federatie, en hun huurdersorganisaties zijn voor de periode 2019–2024 meerjarige prestatieafspraken gemaakt. Voor 2021 hebben partijen samen een addendum opgesteld, als aanvulling en actualisering van de thema’s van de prestatieafspraken 2019-2024.
Uitgangspunt voor de prestatieafspraken is het belang van samenwerking tussen partijen om met elkaar tot plannen te komen voor het jaarlijks uit te voeren woningbeleid. In de prestatieafspraken wordt vastgelegd hoe partijen elkaar kunnen helpen om goed wonen voor de doelgroepen van de woningcorporaties en daarmee een groot deel van de inwoners van de gemeente Utrechtse Heuvelrug te realiseren. De kern van de prestatieafspraken gaat daarbij dan ook verder dan alleen de beschikbaarheid van betaalbare grond. De prestatieafspraken gaan ook over de bestaande woningvoorraad. Hierbij zijn afspraken gemaakt over de onderwerpen duurzaamheid, betaalbaarheid, leefbaarheid en het thema wonen en zorg.
De huurdersorganisaties stellen: “Wij zetten ons in om binnen de gemeente Utrechtse Heuvelrug kwalitatief goede en betaalbare woningen te realiseren en te behouden voor mensen met een bescheiden inkomen. Bijzondere aandacht hebben wij voor lokaal maatwerk. Prestatieafspraken maken doen we voor onze huurders. We hebben met elkaar een addendum gerealiseerd en daarmee de prestatieafspraken voor 2021. Wij hopen in de toekomst dat onze inwoners waaronder huurders daar iets van gaan merken. Het proces voor het realiseren van woningen is een langdurig proces en hopelijk realiseert iedere inwoner zich dat. Niet denken in bezwaren, maar in oplossingen en dat een ieder die daar recht op heeft ook een kans moet hebben om te kunnen wonen. We doen dit voor mensen die geen huurwoning hebben en langdurig wachten. Woningen realiseren voor alle groepen samen met de gemeente en de woningbouwcorporaties is onze inzet de komende tijd. In een gezonde leefomgeving, energiezuinig en waarin betaalbaarheid een belangrijk onderdeel is”.
Door een combinatie van factoren heeft het dit jaar langer geduurd dan afgelopen jaren voor het college gevraagd werd in te stemmen met het addendum op de prestatieafspraken voor 2021. Vooral over het onderwerp betaalbare grondposities is lang gesproken tussen partijen. Mogelijkheden tot uitbreiden van het aantal sociale huurwoningen en het betaalbaar houden van deze woningen bij marktconforme grondprijzen staan op gespannen voet met elkaar. Dit onderwerp werd zelfs bijna het struikelblok om tot prestatieafspraken te komen. Afgesproken is om vooral in gesprek te blijven en standpunten uit te wisselen met elkaar voor beter wederzijds begrip over dit onderwerp.
Meer lezen? Klik dan op:
– Het addendum voor 2021 en prestatieafspraken 2019-2024.
| 12 april 2021 | Wilt u kleine gaan wonen? Van Groot naar Beter verandert
Wilt u kleiner gaan wonen? Dan heeft u misschien recht op voorrang als u via WoningNet zoekt naar een andere woning. Dit was al zo. Misschien zoekt u zelfs al met voorrang. Maar binnenkort verandert de werkwijze.
Om voorrang te krijgen, of te behouden, is het belangrijk dat u zich bij ons meldt.
Werkwijze en voorwaarden
Om voorrang aan te vragen stuurt u een e-mail naar service@wbvmaarn.nl. U hoeft alleen maar uw naam en adres door te geven. Vermeld in het onderwerp ‘4 kamer woning’ . Bellen mag ook, via 0343 – 44 37 78. Wij controleren uw recht op voorrang en registreren dit in het systeem van WoningNet. U ontvangt hiervan een bevestiging, of een afwijzing als u niet aan de voorwaarden voldoet.
Hieronder leest u wanneer u recht heeft op voorrang:
- u huurt een sociale huurwoning met minimaal vier kamers én
- u staat ingeschreven bij WoningNet regio Utrecht én
- u zoekt een woning met maximaal drie kamers via WoningNet regio Utrecht én
- uw huidige sociale huurwoning komt na uw verhuizing vrij (er blijft dus niemand wonen).
Als u nog geen inschrijving bij WoningNet hebt, regel dit dan meteen via deze link.
Planning
Per 1 juni start de nieuwe werkwijze. Het is belangrijk dat u vóór die tijd uw voorrang aanvraagt. Zo voorkomt u dat u een woning misloopt.
Kijk voor meer informatie over Van Groot naar Beter op de website van WoningNet regio Utrecht.
| 9 december 2020 | Wijkplan Tuindorp
Woningbouwvereniging Maarn (Wbv. Maarn) is in het voorjaar gestart om met de bewoners van Tuindorp een wijkplan voor de buurt te ontwikkelen. Adviesbureau KAW begeleidt ons daarbij. Eind september organiseerden we een aantal bijeenkomsten voor bewoners van Tuindorp. In een speciale “Nieuwsbrief Tuindorp” delen we in het kort wat er tijdens die bijeenkomsten besproken is. Dit voor wie er niet bij kon zijn of voor wie erbij was en graag de hoofdlijnen nog eens na wil lezen. Ook beschrijven we kort hoe het proces hierna verder gaat. De presentatie van KAW die tijdens de bewonersbijeenkomsten is getoond kunt u hier inzien.
| 7 september 2020 | Utrechtse Heuvelrug helpt inwoners met beginnende schulden
Het college van Gemeente Utrechtse Heuvelrug wil voorkomen dat beginnende financiële problemen van inwoners uitgroeien tot problematische schulden. Daarom wordt onder de naam “Vroeg in actie” gestart met de proef Vroegsignalering van schulden.
Vanaf september gaat een team, bestaande uit medewerkers van de Sociale Dorpsteams en professionele schulddienstverleners van de Regionale Sociale Dienst, langs bij inwoners met de vraag of zij hulp nodig hebben bij geldzaken. Dit gebeurt als er signalen van woningcorporaties of water- en energieleveranciers komen dat mensen een betalingsachterstand hebben. Het team gaat inwoners helpen door bijvoorbeeld het aanbieden van hulp bij betalingsregelingen, budget coaching en budgetbeheer. Hiermee kan worden voorkomen dat achterstanden verder oplopen en inwoners grotere schulden en problemen krijgen.
Vroeg in actie
Op 3 september ondertekenenden de deelnemende partijen hiertoe een convenant, de samenwerkende partijen zijn: Gemeente Utrechtse Heuvelrug, Heuvelrug Wonen, Rhenam Wonen, woningbouwvereniging Maarn, de Sociale Dorpteams (SDT) en de gemeenschappelijke regeling “Regionale Dienst Werk en Inkomen Kromme Rijn Heuvelrug (RDWI). Financieel deskundige vrijwilligers van Humanitas Heuvelrug en Stichting Schuldhulp Utrechtse Heuvelrug (SHM) kunnen worden ingezet om te helpen bij het maken van een budgetplan en bij het aanvragen van regelingen en kwijtscheldingen.
Wethouder Hans Waaldijk (Werk en inkomen) is blij met het initiatief. ,,Het begint vaak met een kleine betalingsachterstand. De ervaring leert dat deze al snel op kan lopen tot een hogere schuld. Zonder hulp of ondersteuning kan het moeilijk zijn om hier uit te komen. Daarbij krijgen steeds meer mensen door de gevolgen van het coronavirus te maken met geldproblemen. Het voorkomen van problematische schulden is dan ook extra belangrijk. Het doel is om inwoners waar wenselijk, snel te kunnen helpen.”
| 4 september 2020 | Corporaties roepen gemeente op te bouwen op leeg of eigen terrein
Een geschikte en betaalbare woning is een belangrijke basis om prettig te kunnen leven. Juist daar willen we als corporaties in voorzien. Dat betekent dat er gebouwd moet worden. Dat is de enige oplossing voor het ernstige tekort aan beschikbare woningen op de Utrechtse Heuvelrug. Om woningen toe te voegen, moet gebouwd worden op plekken waar nog geen woningen staan of op terrein van de Gemeente. Dat is wat de woningcorporaties Heuvelrug Wonen, Rhenam Wonen en Wbv. Maarn (samen de Federatie) als belangrijkste oplossing zien.
De gemeente Utrechtse Heuvelrug heeft haar inwoners gevraagd mee te denken over locaties waar woningbouw mogelijk is.
De Federatie is heel blij met dit initiatief. Inwoners, vastgoedpartijen en corporaties hebben een hele lijst met mogelijke locaties aangedragen. De gemeente heeft de lijst beoordeeld op kansrijke bouwlocaties.
De Federatie is verbaasd over de gehanteerde criteria
“Kansrijk staat in onze beleving voor een snel en betaalbaar resultaat.”, zegt directeur Jos Sleyfer van Heuvelrug Wonen. “Dat doe je door te bouwen op lege terreinen, bestaande lege gebouwen om te bouwen tot woningbouw of lege gebouwen te slopen en hier nieuw te bouwen.” Hij voegt toe: “De gemeente heeft vooral invloed op terreinen waarvan ze zelf eigenaar zijn. Die terreinen zijn in mijn ogen ook meer kansrijk.” Sleyfer hoopt dan ook dat de Gemeente met haar eigen gronden, zoals de gemeentewerven, tempo maakt.
De maatschappelijke opgaven zijn groot, maar de middelen van corporaties zijn niet oneindig Directeur Pieter Thoben van Rhenam Wonen refereert aan het onlangs verschenen rapport Opgaven & Middelen. Uit dit onderzoek van het ministerie van Binnenlandse Zaken, Financiën en Economische Zaken en Klimaat en Aedes blijkt dat woningcorporaties niet over voldoende middelen beschikken om alle maatschappelijke opgaven tot en met 2035 op te pakken. Vanaf 2024 ontstaan op regionaal niveau financiële knelpunten, vanaf 2028 is er een sectorbreed tekort.
“De maatschappelijke opgaven, zoals nieuwbouw en verduurzaming zijn groot, maar de middelen van corporaties zijn niet oneindig. Dit betekent dat corporaties zorgvuldig naar betaalbare locaties voor nieuwbouw moeten kijken.”, aldus Thoben.
De drie corporatiedirecteuren van de Federatie noemen de locaties waar nu mensen wonen “niet kansrijk”
Ze doelen onder andere op de locaties Valentijn in Driebergen en de Kwartellaan in Leersum die op de huidige lijst van kansrijke locaties staan. “Dat gaat niet zomaar”, zegt Sleyfer, “daar is veel overleg en tijd voor nodig om met de huidige bewoners over in gesprek te zijn. Een heel zorgvuldig proces.”
Dat in de nota inbreidingslocaties juist voor twee bestaande locaties van Heuvelrug Wonen een uitwerking met sfeerbeelden was opgenomen hoe het er in de toekomst kan uitzien, heeft voor veel onrust gezorgd. “Heel begrijpelijk”, vindt Sleyfer. “De bewoners zagen flatgebouwen op de plaats van hun huidige woningen opdoemen.” Hij benadrukt: “Dat alles zonder overleg met de bewoners of met ons.”
“Het mag duidelijk zijn, dat is niet onze intentie. Wij gaan in samenspraak met onze huurders kijken of en zo ja hoe, we in de toekomst naar deze locaties moeten kijken”, zegt Sleyfer.
Thoben voegt toe: “Ondanks alle uitdagingen die wij bij de transformatie van locaties zien, kijken wij uit naar een goede samenwerking met de gemeente, waarbij het proces zorgvuldig wordt doorlopen, om zo de opgaven voor de (toekomstige) huurders te realiseren.”
| Juni 2020 | Nieuwsbrief
Lees hier
| 30 maart 2020 | Wat betekent het corona virus voor de dienstverlening van Woningbouwvereniging Maarn
Lees de nieuwsbrief van april 2020!
| Februari 2020 | Prestatieafspraken getekend
Op 26 juni 2019 hebben de woningcorporaties van de Federatie en hun huurdersorganisaties (HO’s) een Bod op de Prestatieafspraken uitgebracht aan de Gemeente Utrechtse Heuvelrug (GUH). Daarop heeft de GUH op 27 augustus 2019 haar zienswijze op het Bod kenbaar gemaakt.
De GUH stelt in haar zienswijze vast, dat het Bod voldoende aanknopingspunten biedt voor het opstellen van prestatieafspraken voor 2020-2024. De GUH, HO’s en Federatie hebben hier in de afgelopen periode dan ook gezamenlijk aan gewerkt. Daarbij zijn de prestatieafspraken 2019-2024 als vertrekpunt gehanteerd en is de aandacht met name gericht op die afspraken die partijen ter aanvulling of wijziging op de prestatieafspraken 2019-2024 willen maken. Deze nieuwe dan wel gewijzigde afspraken zijn in dit addendum op de prestatieafspraken 2019-2024 opgenomen.
Dit verlate addendum is gezamenlijk tot stand gekomen door Huurdersorganisaties (HO’s), GUH en Federatie. In de laatste fase van het besluitvormingsproces zijn de HO’s onvoldoende betrokken. Daardoor is er vertraging opgetreden om het document te tekenen. Ontstane vragen in de tekst van het addendum (d.d. 30-11-2019) moesten eerst beantwoord worden door de GUH en dit is naar tevredenheid gebeurd. Op pagina 2 en 3 zijn de tekstwijzigingen doorgevoerd. De GUH, Federatie en HO’s hebben zich gecommitteerd aan de afspraak om elkaar volledig te informeren over de prestatieafspraken.
Aan het eind van dit addendum is de financiële paragraaf voor de periode 2020-2024 voor de Federatie-corporaties opgenomen.
| Februari 2020 | Nieuwsbrief
Lees hier
| September 2019 | Buurtschouw Heijgreafflaan
Op 18 februari heeft er, op initiatief van Wbv. Maarn, een buurtschouw plaatsgevonden in en rondom het complex aan de Heygraefflaan. Hierna is, na overleg met de gemeente Utrechtse Heuvelrug, besloten om de organisatie ‘Heuvelrug Verbindt’ in te schakelen voor het inventariseren van de problemen die door de bewoners worden ervaren in de contacten met de Woningbouwvereniging en de Gemeente en op basis hiervan het organiseren van een tweetal bewonersbijeenkomsten in het najaar van 2019. Uit de inventarisatie kwamen de volgende punten naar voren:
- Slechte of geen informatie over de overgang van het beheer naar Heuvelrug Wonen. En wat de consequenties daarvan zijn voor de bewoners. De bewoners hebben behoefte aan meer duidelijkheid op het gebied van beleid en kaders. Nu ervaren sommigen zelfs willekeur.
- Bewoners zouden van de Gemeente willen horen hoe zij de toekomst van jullie buurt zien, ook in relatie tot de naastgelegen nieuwbouwwijk.
- De buurtschouw is door met gemengde gevoelens ontvangen en heeft de nodige vraagtekens opgeroepen.
Op 3 september j.l. heeft er een goed bezochte bewonersavond plaatsgevonden waarin deze punten zijn besproken. (voor het verslag klik hier) De gemeente was op deze avond vertegenwoordigd worden door ambtenaren van diverse betrokken afdelingen (o.a. groenvoorziening en verkeer). Op 26 september zal een tweede bewonersavond plaatsvinden.
| April 2019 | Huurbevriezing/huurverlaging
De Woonbond geeft aan dat huurders die recht hebben op huurtoeslag en een huur boven de aftoppingsgrens of liberalisatiegrens hebben, huurbevriezing of huurverlaging kunnen aanvragen. Hiermee loopt de Woonbond vooruit op de uitvoering van het Sociaal Huurakkoord. Het Sociaal Huurakkoord is een akkoord tussen Aedes, de vertegenwoordiging van alle woningcorporaties, en de Woonbond, de vertegenwoordiging van alle huurders. In dit akkoord doen de organisaties voorstellen aan de minister voor het huurbeleid van de komende jaren. De minister heeft echter nog niet aangegeven welke voorstellen zij over neemt. Daar komt bij dat deze voorstellen moeten worden opgenomen in wetgeving, voordat de corporaties de voorstellen kunnen uitvoeren.
Mocht u problemen hebben met het betalen van uw huur? Dan adviseren wij u om altijd contact met ons op te nemen! Het is ook nu al mogelijk om huurverlaging bij ons aan te vragen als u problemen heeft met het betalen van de huur. Een van de voorwaarden is dat u in aanmerking komt voor huurtoeslag, maar deze nu niet ontvangt, en uw huur meer is dan € 720,42. U dient dit verzoek schriftelijk bij ons in. Om uw verzoek goed te kunnen beoordelen hebben we bijlagen nodig:
- Een adresuittreksel waarop staat wie er in de woning ingeschreven staan. Dit vraagt u aan bij de afdeling burgerzaken van de gemeente.
- De huishoudinkomens (Inkomensverklaring 2018). Deze kunt u downloaden bij de belastingdienst.
Wij toetsen dan of we uw huur kunnen verlagen. Voordat wij dit doen, vindt er altijd een gesprek met u plaats. Als u hierover vragen heeft, dan kunt u uiteraard contact met ons opnemen.